Kada verta imtis remonto pačiam
Elektrinis paspirtukas sugedęs – pažįstama situacija daugeliui. Pirmasis impulsas dažnai būna nešti į servisą, bet sustabdykite. Ne visada tai būtina, o kartais net neapsimoka. Paprasčiausias dalykas – padangos keitimas ar stabdžių reguliavimas tikrai neužmuš jūsų. Tačiau čia slypi ir pavojų zona, nes kalbame apie elektros įrenginį, kuris veikia nuo gana galingos baterijos.
Pirmiausia įvertinkite savo techninius gebėjimus sąžiningai. Jei mokykloje fizikos ir technologijų pamokos jums buvo kaip kinų kalba, geriau nesiimkite sudėtingesnių darbų. Bet jei rankas turite iš ten, kur reikia, ir bent šiek tiek suprantate, kaip veikia elektros grandinės, galite drąsiai bandyti.
Paprastai saugu keisti: išorinę padangą, kamerą (jei tokia yra), stabdžių kaladėles ar diskus, rankenų gumas, atspindintį lipduką ar žibintus (ne visada). Šie darbai dažniausiai nereikalauja kištis į elektrines sistemas ir yra panašūs į dviračio remontą.
Įrankiai ir saugumas – be ko nepradėti
Prieš pradedant bet kokį remontą, reikia pasirūpinti tinkamais įrankiais. Nebandykite sukti varžtų peiliu ar atidaryti korpuso plaktuku – taip tik dar labiau sugadinsite. Bazinis rinkinys turėtų apimti: šešiakampių raktų komplektą, torx tipo atsuktuvo galvutes, paprastus ir kryžminius atsuktuvu, multimetrą elektros matavimams, padangų montavimo svirtelę.
Saugumas – ne tuščias žodis. Prieš bet kokį darbą VISADA išjunkite paspirtuką ir, jei įmanoma, atjunkite bateriją. Elektriniai paspirtukai naudoja 36V, 48V ar net 60V įtampą – tai jau gali būti pavojinga. Nedirbkite šlapiomis rankomis, stenkitės nesukelti trumpojo jungimo. Jei kvepia degėsiais ar matote išsilydžiusių dalių – nustokite ir kreipkitės į specialistus.
Dar vienas dalykas – garantija. Jei jūsų paspirtukas dar garantinis, bet koks savarankiškas remontas ją panaikins. Pagalvokite, ar verta rizikuoti. Kartais geriau palaukti kelias dienas ir leisti profesionalams sutvarkyti nemokamai.
Padangų ir stabdžių sistema – pradedančiųjų zona
Pradėkime nuo to, kas tikrai saugu ir nesudėtinga. Padangų keitimas – vienas paprasčiausių darbų. Jei turite oro pripučiamą padangą ir ji pradūrėta, procesas beveik identiškas dviračio padangos keitimui. Reikės svirtelių, naujų kamerų ar lopų rinkinio.
Išmontuokite ratą (paprastai 4-6 varžtai), nuimkite seną padangą, patikrinkite, ar viduje nėra aštrių daiktų, kurie galėjo pradūrti. Įdėkite naują kamerą arba užlopykite seną, užmaukite padangą atgal. Svarbu – neperpūskite kameros! Rekomenduojamas slėgis paprastai nurodytas ant padangos šono.
Stabdžiai – kita dažna problema. Mechaniniai diskiniai stabdžiai panašūs į dviračio, tad jei mokate juos reguliuoti ar keisti kaladėles, problemos neturėtumėte. Tiesiog atpalaiduokite tvirtinimo varžtus, sureguliuokite atstumą tarp kaladėlių ir disko (paprastai 0,2-0,3 mm), vėl priveržkite.
Būkite atsargūs su hidrauliniais stabdžiais – jei reikia keisti skystį ar nuorint sistemą, geriau pasikviesti profesionalą. Oro burbulai sistemoje gali lemti visišką stabdžių atsisakymą kritinėje situacijoje.
Elektrikos diagnostika – kur baigiasi saugi zona
Čia jau prasideda pilkoji zona. Paprastą elektrikos diagnostiką atlikti galite, bet kištis į vidų – jau rizikinga. Jei paspirtukas neįsijungia, pirmiausia patikrinkite akivaizdžius dalykus: ar įkrauta baterija, ar gerai prijungti laidai, ar neišdegė saugikliai.
Multimetru galite patikrinti, ar baterija duoda tinkamą įtampą. Jei turėtų būti 48V, o rodo 20V – problema akivaizdi. Taip pat galite patikrinti, ar veikia įkroviklis – prijunkite jį prie baterijos ir matuokite įtampą. Turėtų būti šiek tiek didesnė nei nominali baterijos įtampa.
Tačiau štai ko NEDARYKITE: nebandykite ardyti pačios baterijos pakuotės. Ličio jonų baterijos gali užsidegti ar net sprogti, jei jas pažeisite. Tai ne AA baterijos iš pultelio. Jei įtariate, kad problema baterijoje, nešite pas specialistą.
Valdymo blokas (kontroleris) – irgi ne jūsų teritorija. Jame yra sudėtinga elektronika, kuri reikalauja specialių žinių ir įrangos. Galite patikrinti, ar gerai prijungti laidai, ar nėra akivaizdžių pažeidimų, bet giliau nelįskite.
Variklio problemos – profesionalų teritorija
Elektrinis variklis – paspirtuko širdis. Dažniausiai tai būna BLDC (bekontaktis nuolatinės srovės) variklis, integruotas į ratą. Jei jis pradėjo keistai garsus, prarado galią ar visai nebesisuka – laikas rimtai pagalvoti.
Kai kurios problemos gali būti išorinės. Pavyzdžiui, į variklį pateko vandens (nors ir rašo, kad IP54 apsauga), ir jis trumpai užsiblokavo. Kartais pakanka išdžiovinti – išmontuokite ratą, palikite šiltoje, sausoje vietoje kelioms dienoms. Bet jei variklis mechaniškai sugadintas arba sudegė apvijos – čia jau reikia keitimo arba profesionalaus remonto.
Nerekomenduočiau ardyti paties variklio. Ten yra galingi magnetai, tiksliai sumontuoti apvijos, specialūs guoliai. Be patirties ir įrangos greičiausiai tik dar labiau sugadinsite. Be to, variklio keitimas dažnai kainuoja trečdalį paspirtuko kainos, tad verta pagalvoti, ar apskritai apsimoka remontuoti.
Vienas dalykas, kurį galite patikrinti – ar laisvai sukasi ratas, kai paspirtukas išjungtas. Jei jaučiate stiprų pasipriešinimą ar keistus garsus, problema tikrai yra. Taip pat patikrinkite variklio laidų jungtis – kartais problema būna tiesiog prastas kontaktas.
Programinė įranga ir nustatymai
Štai ko daugelis net nežino – dauguma šiuolaikinių elektrinių paspirtukų turi programinę įrangą, kurią galima atnaujinti ar modifikuoti. Tai gali išspręsti kai kurias problemas be fizinio remonto.
Daugelis gamintojų turi oficialias aplikacijas, per kurias galima atnaujinti firmware. Tai gali ištaisyti klaidas, pagerinti baterijos valdymą ar net padidinti našumą. Procesas paprastai saugus, bet visada skaitykite instrukcijas ir įsitikinkite, kad turite stabilų ryšį – nutrūkęs atnaujinimas gali „užbrikinti” paspirtuką.
Yra ir neoficialių būdų modifikuoti nustatymus – custom firmware, parametrų keitimas per specialias programas. Čia galite pakeisti maksimalų greitį, pagreitį, rekuperacinio stabdymo stiprumą. Bet atsargiai – tai gali būti nelegalu (greičio limitai dažnai nustatyti pagal įstatymus), panaikinti garantiją ir net būti pavojinga. Padidinus galią, kurią kontroleris siunčia varikliui, galite perkrauti sistemą.
Jei nuspręsite eksperimentuoti, bent jau padarykite atsarginę originalių nustatymų kopiją. Ir nepamirškite – didesnis greitis = didesnis pavojus. Ar tikrai verta rizikuoti dėl papildomų 5 km/h?
Kada tikrai reikia profesionalų pagalbos
Yra situacijų, kai bandymas sutaupyti gali kainuoti daug brangiau. Pirmiausia – bet kas, kas susiję su baterijos vidumi. Jei baterija patinusi, deformuota, kvepia keistai ar buvo stipriai smūgiuota – nedelsiant pas specialistą. Tokia baterija gali užsidegti bet kada.
Kontrolerio remontas – irgi ne namų darbas. Ten yra sudėtinga elektronika su mikroprocesoriais, MOSFET tranzistoriais ir kitais komponentais. Be osciloskopo, schemos ir patirties neišspręsite problemos. Be to, klaida gali sukelti trumpąjį jungimą ir dar didesnę žalą.
Konstrukciniai pažeidimai – įtrūkęs rėmas, sulūžusi suspensija, sulankstymo mechanizmo problemos. Čia reikia suvirinimo, tikslaus surinkimo, kartais net naujų dalių gamybos. Jei paspirtukas buvo rimtoje avarijoje, profesionalus apžiūra būtina – gali būti paslėptų pažeidimų, kurie vėliau sukels didesnę problemą.
Garantinis remontas – jau minėjau, bet pakartosiu. Jei dar galioja garantija, nelieskite nieko, kas galėtų ją panaikinti. Dažniausiai garantija neapima padangų, stabdžių kaladėlių ir kitų eksploatacinių dalių, bet viską, kas susiję su elektronika – tikrai apima.
Ką turėti omenyje prieš pradedant
Savarankiškas remontas gali sutaupyti pinigų ir suteikti pasitenkinimo jausmą. Bet reikia žinoti savo ribas. Elektrinis paspirtukas – ne dviratis. Čia yra galingos baterijos, sudėtinga elektronika ir didelės srovės. Klaida gali būti ne tik brangi, bet ir pavojinga.
Prieš imantis darbo, visada paskaitykite instrukcijas, pažiūrėkite video pamokų YouTube. Yra puikių kanalų, kur žmonės detaliai paaiškina konkrečių modelių remontą. Forume pasitarkite su kitais vartotojais – dažnai kas nors jau yra susidūręs su panašia problema.
Investuokite į tinkamus įrankius. Pigūs kinų atsuktuvu galvutės gali apvalinti varžtus, ir tada paprasta problema pavirs košmaru. Kokybiškas įrankis tarnauja ilgai ir atsipirks.
Ir pats svarbiausias patarimas – jei abejojate, geriau nerizikuokite. Kartais tas „sutaupyti” 30 eurų gali kainuoti naują kontrolerį už 150 eurų arba, blogiausiu atveju, gaisrą. Elektriniai paspirtukai tampa vis sudėtingesni, ir ne viskas juose skirta vartotojo remontui. Žinokite, kur yra ta riba tarp savarankiškumo ir neprotingo rizikavimo – ir jūsų paspirtukas tarnaus ilgai ir saugiai.

